Organisatie in de chaos 

Rusten rusten rusten. HET woord van 2017 tot nu toe. De meesten weten wel waarom, maar het is hier dus al weer een heuse tijd stil geweest. Het laatste bericht dateert van februari.

In maart sloeg het noodlot toe. Ik werd ziek. En niet een beetje, ik had het direct goed zitten. In mooie geleerde termen: bilaterale pneumonie, CAP IV (= community acquiered pneumonia, van de hoogste graad: IV). Het leverde me heel wat complicaties op, enkele dagen op de intensieve zorgen en een aantal weken ziekenhuisopname. Door het oog van de naald gekropen! 

Ondertussen zijn we 3 maand verder, maar helemaal ‘genezen’ ben ik nog niet. De vermoeidheid is nog zeer aanwezig en de pijn in mijn Re-flank is dagdagelijkse kost. Ik doe dus ganser dagen niets anders dan rusten, voornamelijk in de zetel. Maar daar word je op den duur ook wel zot van.

Naaien kwam er dus niet meer aan te pas. En het kriebelt wel, maar het lukt nog niet. Deze rustperiode is wel een uitgelezen kans om de patronen rommel eens te organiseren. 

Ik dacht indertijd een goed systeem te hebben. 1 patroon per bruine envelop met aan de buitenkant een blad erop waar opstond welk patroon er in zat. Maar daar zit je dan met een grote stapel en ga je zien dat je elke keer de hele stapel door mag voor je vindt wat je nodig hebt.


Ook de magazines werden al gauw een ongeorganiseerde stapel. Alsook het bakje dat ik er indertijd voor voorzien had, werd al snel te klein. Vooral het bovenste mandje liep al heel snel over. 

Hoe begin je daar dan aan? En al zeker als je het rustig aan moet doen. Men neme de hele eettafel in beslag, alle patronen, alle magazines, alle mappen, … en de printer! En start! In stukken en brokken natuurlijk, want lang aan tafel zitten geeft extra pijn.

Ik wou vooral een goed overzicht vinden. Op den duur heb je zoveel patronen dat je zelf niet meer weet wat je hebt. 

Patronen op papier

Deze stak ik elk individueel in 1 plastiek mapje. Daar stak ik vooraan telkens een duidelijke foto met welk patroon er in zit. 

Al deze patronen sorteer ik dan per soort (kleedjes, broeken, t-shirts, jassen, varia, adult vrouw, adult man, …) Deze worden dan allemaal in mappen gestoken. 

Om toch een duidelijk overzicht te behouden (want dat was het ultieme doel), moest er ook een index komen. Hiervoor gebruik ik 1 aparte map (de gele). Hierin voorzie ik dan een titelblad van de soort en een visuele inhoudstafel waarbij elk patroon genummerd is. Deze nummering komt dan op het voorblad van elk patroon terug zodat je het gemakkelijk kan terugvinden. 

Elke patronenmap heeft ook een ‘nummering’ (A, B, C, …). Deze staat dan ook weergegeven in de index zodat ik direct kan zien welke map ik moet nemen om het patroon te vinden. 

  



Magazines

Naai-magazines zijn heel leuk. Veel patronen in 1 magazine maar je weet vaak niet meer wat in het welk staat. Hiervoor kwam dus ook een handige index (ook in de gele map). Ik naam een kopie van elke inhoudstafel en stak deze in de index. Ook de bakken waar de magazines in gesorteerd zitten, zijn genummerd. Zo kan ik snel zien welk magazine in welke bak zit.

Boeken

Ook de boeken kregen een klein plekje. Enkel een indexering zodat ik telkens een mapje heb met de reeds getekende patronen per boek. Ongeveer want ‘allemaal rokjes’ zitten gewoon tussen de rokjes, maar SVDHZ zitten in deze boekenmap. Een inhoudstafel per boek kopiëren, zoals de magazines, klinkt als een goed idee, maar nu even niet 😉

Nu hebben we overzicht! 

Ter illustratie een filmpje of 2 

7 comments

  1. Overleven op de IC, oppakken van het dagelijks leven duurt dan lang, en uiteindelijk revalideren voor kwaliteit van leven. Goed dat je de balans zoekt tussen je belasting en belastbaarheid. Dit was een mooi project om te beginnen maar uiteindelijk krijg je pas weer energie om te creeeren als je ook je fysiek weer uit de zetel weet te krijgen. Begin met 6x daags even naar buiten lopen elke dag een minuut langer….. of vraag advies aan uw longarts/anaesthesist of intensivist als de pijn de beperkende factor is!

    Like

Geef een reactie

